Google Analitycs - dlaczego warto?

Google Analytics to narzędzie, które monitoruje ruch w naszej witrynie i generuje nam niezwykle dokładne analizy i raporty. Nie chodzi tu o suche liczby odwiedzin, które nie mówią nam nic, poza popularnością serwisu. GA daje nam możliwość bardzo wnikliwego poznania zachowań ludzi odwiedzających naszą stronę internetową. Jakie korzyści wynikają z korzystania z tego narzędzia i dlaczego Wy też powinniście skorzystać z analityki? Czytajcie dalej.

Zacznijmy jednak od podstaw – sprawdźmy, czym jest SSL i jak działa, a następnie skupmy się na tym, co on właściwie daje i dlaczego warto go mieć.

1. Ilość odwiedzin i sesji użytkowników

To jedna z najbardziej podstawowych funkcji, którą posiadają praktycznie wszystkie systemy do prowadzenia statystyk. W Google Analitycs mamy możliwość sprawdzenia ilości sesji, unikalnych użytkowników, odsłon, średniej ilości czasu spędzonego na stronie internetowej czy też średniej ilości przeglądanych stron internetowych na sesję. Dodatkowo dowiemy się jaki procent odwiedzających to nowi użytkownicy, a jaki powracający, czyli tacy, którzy wcześniej już odwiedzali naszą stronę internetową. Wszystkie te dane możemy zobaczyć w odniesieniu do konkretnego okresu czasowego, dzień, miesiąc, rok, czy zupełnie niestandardowy okres, który nas interesuje.

2. Dane na temat odwiedzających

Google Analytics dostarcza nam szeregu danych demograficznych dotyczących osób odwiedzających naszą witrynę. Zyskujemy informacje dotyczące lokalizacji, wieku, płci a nawet zainteresowań naszych odbiorców. Ponadto, możemy dowiedzieć się, z jakiego urządzenia i przeglądarki internetowej korzystają, gdy odwiedzają nasz serwis www. Dzięki tym danym jesteśmy w stanie bardziej precyzyjnie określić naszą grupę docelową i kierować do niej odpowiednio sprofilowane towary, usługi czy działania marketingowe. Wiemy też czy częściej odwiedzają nas ludzie korzystający urządzeń mobilnych czy też zwykłych komputerów. To jasny sygnał dla niedowiarków, którzy lekceważą użytkowników mobilnych i nie przystosowują swoich stron internetowych do tych urządzeń.

3. Zachowanie odwiedzających

Raporty z tego obszaru poinformują nas w jaki sposób użytkownicy zachowują się podczas odwiedzin naszej strony internetowej. Jest to bardzo dokładna analiza ruchu na naszej stronie internetowej. Google Analitycs może dostarczyć nam informacje dotyczących nawigacji użytkowników po stronie internetowej. Mamy możliwość sprawdzenia gdzie rozpoczynają wizytę, spędzają najwięcej czasu i oczywiście na której stronie najczęściej kończą przeglądać nasz serwis. Można też znaleźć raport zdarzeń pokazujący zaangażowanie użytkowników w witrynie – jednak otrzymanie tych informacji wymaga wcześniejszego podpięcia zdarzenia. Istotnych informacji dostarcza również współczynnik odrzuceń, czyli jaki procent odwiedzających opuściło naszą stronę bez odwiedzenia innych stron naszego serwisu.

4. Pozyskiwanie ruchu

Jedna z ważniejszych funkcji Google Analytics to narzędzie do monitorowania skąd pochodzą nasi odwiedzający. Począwszy od podania ogólnego kanału, po szczegółowe źródło przekierowań. Dzięki temu możemy porównać, który kanał przynosi największą liczbę odwiedzających. Czy jest to wyszukiwarka Google, płatne reklamy np. Google Adwords, media społecznościowe, przekierowania z innych stron internetowych czy też bezpośrednie wejście na stronę internetową poprzez wpisanie adresu witryny w przeglądarce. W przypadku przekierowań do naszej strony internetowej jesteśmy w stanie określić ich ilość oraz adres strony, z której nastąpiły. Taki raport pozwala nam odpowiedzieć na pytanie, które z prowadzonych działań marketingowych przynoszą lepsze efekty.

5. Konwersja

Konwersja jest poniekąd kontynuacją śledzenia źródła wizyt, ponieważ pozwala nam na określenie ile osób wykonało określoną przez nas czynność na stronie. Np. w przypadku sklepu internetowego może to być dodanie produktu do koszka czy finalizacja zakupu. W innym przypadku np. zapisanie się do newslettera, czy np. kliknięcie i przejście do konkretnej podstrony. Im wyższy współczynnik konwersji tym bardziej powinniśmy być zadowoleni, ponieważ przekłada się on bezpośrednio na realizację celu jaki chcieliśmy osiągnąć.